Erlaufboden

Lackenhof – Riffelstattel – Spielbichler – Ochsenboden – Erlaufboden – Bärenlacken – Ranneck - Lackenhof

Obtížnost:  náročná  ***, celková délka 36 km, povrch: asfalt (jen cca 8 km v obcích)/šotolina (zbytek). Převýšení 1193 m, čas: do 6 hodin v režimu „na pohodu“.

Náročný celodenní výlet s kouskem cykloTURISTIKY kolem masívu velkého Ötscheru.

Trasa začíná a zpět končí v Lackenhofu, na autobusovém parkovišti pod dolní stanicí sedačkové lanovky na Malý Ötscher. Cesta začne pěkně stoupat, je po asfaltu stále vzhůru a na 800m nastoupáme 72 výškových metrů. Právě po této vzdálenosti, kdy už se pohybujeme v lese, se na křižovatce, typu T, kterou projedeme rovně, a opustíme asfalt, konečně najede na šotolinku (doprava vede cesta na Malký a Černý Ötscher). Nejprve přejedeme modrou rodinnou sjezdovku z mezistanice dolů, pak přes les, další sjezdovku, tentokrát k dolní stanici sedačky na Velký Ötscher, kousek přes les, pod dvoukotvou a za zase přes sjezdovku. Cesta v tomto úseku není příliš prudká, spíše hodně pohodová. Po úpatí Malého Ötscheru se přes rodinnou sjezdovku z Velkého Ötshceru cesta převine na spojku s černou sjezdovkou z Velkého Ötscheru a zde konečně začne trochu stoupat. Jakmile je „lano“ nadohled, obrátí se cesta zpět a další spojovací cestou si to namíří zpět k rodinné sjezdovce. Když ji dosáhne, začne nejobtížnější úsek celého stoupání. Cesta jde buď zcela kolmo na vrstevnice nebo se jen trochu serpentinovitě točí. Na následujících 770 metrech cesty nastoupáme 139 výškových metrů! Závěrečný úsek pod sedlem Riffelsattel je jen obtížně jetelný (alespoň já jsem několikrát musel zastavit, po „nevynuceném“ šlápnutí na zem a rozdýchat se. Nakonec jsem, čestně, kolo tlačil, po té, co se mi „rozšlapalo“ samo pozpátky z kopce a espédéčko mi roseklo holeň). Nicméně důležité místo, které se zde nachází, je na 4,5 km trasy, 1 km pod vrcholem, v sedle mezi Malým a Velkým Öscherem, se jmenuje Riffelsattel. My zde nepokračujeme po sjezdovce vzhůru směr horní stanice sedačkové lanovky na Velký Ötshcher, ale přes sedlo na druhou stranu po červené turistické stezce směr Spielbichler svedeme kolo po turistické pěšině 167 m na dřevařskou cestu, nacházející se o 40 výškových metrů níže. (Kdybychom pokračovali po sjezdovce do kopce nahoru, po 1 km dojedeme na horní stanici s turistickou ubytovnou a s restaurací Ötscherschutzhaus, kde jsme prakticky na konci výjezdu. Výše pokračuje už jen turistický chodník na Velký Ötscher vhodný pro půldenní pěší výstup, kolmo ale nikoli. Na toto téma více na jiném místě). Jakmile sejdeme na dřevařskou cestu, nepokračujeme lesním trailem kolmo dolů, ale doleva po šotolince. Tato cesta není zanesena ani v mapách, které se mi dostaly do rukou, takže doporučuji jet podle navigace, jelikož z ní vede několik odboček, které lákají…. Nicméně po 2,1 km, kdy naklesáme rovných 100 výškových metrů, je prudká vracečka doprava dolů (tuším, že je zde možnost pokračovat i rovně), dalších 2,2 km jedeme z kopce a naklesáme při tom 198 výškových metrů, a narazíme na křižovatku typu T, kde se vydáme vlevo. Spielbichler je odtud 200 m daleko, je to dřevěná roubenka (občerstvení? Nevím, byla zavřená….). Následujících 14 km do Erlaufboden se mi zdálo být nekonečných. Cesta na prvních 12ti kilometrech nespočetněkrát stoupá, aby v zápětí zase jela z kopce, teprve na posledních třech kilometrech „spadne“ o 365 výškových metrů do osady Erlaufboden (v hospodě možnost občerstvení). Pasáž od Riffsattel až do Erlaufboden doporučuji jet buď podle navigace nebo průběžně číst mapu, jelikož z cesty je řada odboček, které vesměs „pro nás nikam nevedou“. Po najetí z šotolinky na asfalt odbočujeme vlevo, po 200 m míjíme zmiňovanou hospodu. Od ní to máme na odbočku na šotolinku na Bärenlacken 2 km, nicméně již po 300 m nás čeká pěkný půlkilometrový, 6,5% švih o 32 metrů výše. Po 1,2 km vrcholové „vafle“ a sjezdu z kopce zase dolů odbočíme vlevo ze silnice na šotolinku běžící tangenciálně do kopce ve směru silnice. Zde nás čeká téměř závěrečné stoupání celé této trasy, na Bärenlacken. Měří 4,2 km, a nastoupáme při něm bez dvou metrů, metrů 400. První 2km jsou sice 12,5% stoupání, pak kopec ale zmírní. Abychom špatně neodbočili, tak po sjezdu z hlavní silnice po prvních 500 m šotoliny na rozcestí jedeme rovně do kopce, po dalších 750 m prudkou vracenou doleva, další dvě cesty odbočující vlevo (po 770 a pak po 420 metrech ignorujeme a pokračujeme rovno) a poslední možná špatná odbočka je od té výše zmiňované také vzdálena 420 m, akorát odbočuje vpravo, my tedy jedeme vlevo. No a to už po posledních 700 metrech dosáhneme sedlo Bärenlacken s nádhernými výhledy do okolí. Bärenlacken je stejně jako například Ranneck, důležité přelomové sedlo mezi dvěma sousedními údolími. Na rozcestí v sedle se vydáme doleva. Po 3,5 km dojedeme na Raneck, nicméně po 800 metrech trasy budeme muset na 1 km nastoupat posledních 64 výškových metrů tohoto výjezdu. Z Ranecku se vydáme 3 km po asfaltu vlevo dolů, přes osadu Ötscherwiese stále po asfaltu až do Lackenhofu, na dolní stanici sedačky do mezistanice na Malý Ötscher, odkud jsme na tuto trasu vyjeli.

GPS soubory ve formátech gpx a tcx jsou zde..