Steingrabenkreuz Strecke

Obtížnost: náročná ****, povrch převážně šotolina čátečně asfalt. 35,5km celkem, převýšení 1236m, čas: do 4 hodin v režimu „na pohodu“.

Tato trasa patří k mým nejoblíbenějším. Ačkoli je zvykem ji jezdit přímo z Lackenhofu, přes sedlo Ranneck a pak se teprve šlape vlastní na Steingrabenkreuz, vycházím ze startu a dojezdu v Gamingu.

Od kostela ve středu města se vydáme po asfaltce proti proudu potoka, po podjetí akvaduktu, cca 300 metrech se cesta vidličkovitě větví, držíme se vlevo směr sedlo Filzmoos (525m n.m.), které po asfaltě také po 2km zdoláváme. Následuje 2km sjezd z kopce dál po asfaltu až na T křižovatku, kde pokračujeme vpravo kolem řeky Erlauf proti jejímu proudu. Rovinatá asfaltová cesta na dně kaňonu kolem řeky vytváří četné meandry. Na kamenitých plážích jsou místy k vidění „kamenní bůžci“ (záleží, jestli je po velké vodě nebo ne). Po 3,7km odbočíme z asfaltu na šotolinku, a to za kovovou závoru do kopce stoupajícího prudce vzhůru (cesta jde rovnoběžně s asfaltkou a je to první místo, kde narazíme na bílo-zelenou značku s obrázkem bikera a s nápisem Steingrabenkreuz MTB strecke. Od této chvíle budeme sledovat tuto značku až na vrchol). Následuje 7,5km stoupání s převýšením 622m po šotolince proložené 2-3 rovinatými úseky pro popadení dechu. Místy sklon dosahuje pěkných 17%. Odměnou jsou nám nádherné výhledy na okolní hory, které dostáváme postupně pod sebe, a vinoucí se zdolanou cestu pod námi. Po dosažení vrcholu 1024m n.m.(nečekejte žádné rozhledy, je to v rozcestí v lese s vysokými stromy, mezi kterými jen místy prosvítá panorama masívu Velkého, Malého a Černého Oestcheru) se vydáme po lesní cestě vlevo směr Ranneck, který také po 1,5km dosáhneme, a zde se pustíme po asfaltce vpravo dolů (toto sedlo je důležitým rozcestím pro řadu dalších tras. Jízdou po šotolince vlevo dolů bychom dojeli zpět do údolí Erlaufu, rovno na Bärenlacken). Po dalším 1,5km sjezdu už asfaltkou dolů, projíždíme osadu Oetscherwiese s nádhernými panoramaty. Vlevo v karavan kempu je hospoda. Po dalším kilometru už vjíždíme do Lackenhofu (zde je možno se občerstvit buď v restauraci při dolní stanici sedačky na Velký Oetscher nebo v hotelové restauraci na náměstíčku ve staré části obce proti kostelu – pozor, vaří zde jen přes poledne, takže ve 3 už mimo sezonu nepočítejte s teplým jídlem. V tomto ohledu je prvně zmiňovaná restaurace jistotou). Jelikož Steingrabenkreuz MTB Strecke správně začíná a končí v Lackenhofu, do Gamingu se budeme vracet cestou původní Nivea for Men MTB Strecke (všechny trasy zde v okolí měly dříve důkladné značení a každá nesla nějaký komerční název sponzora. To ale v roce 2006 evidentně skončilo, a tak se řada tras jmenuje zpět svým názvem nebo značení už zmizelo či z něj zbylo jen torzo – to je právě případ této trasy). Po sjezdu po asfaltu z kopce, z Lackenhofu pryč, dosahujeme po 2,1km od značky konec obce Lackenhof místní křižovatky (ještě před vjezdem do osady Mayerhöfen), kde opouštíme hlavní silnici vpravo a začínáme šlapat do kopce. Je to po novém asfaltě v r. 2008, na první vidličce doleva. Cesta, asfalt, se stáčí vlevo a za zatáčkou z ní odstupuje vpravo do kopce prudká šotolinka, která jde tangenciálně svahem vzhůru směrem k lesu – tudy se vydáme. Po průjezdu lesní pasáží vyjedeme na louku. Zde pojedeme pravou cestou mírně z kopce, nikoli levou mírně do kopce. Po dalších 750m za pravotočivou zatáčkou se na rozcestí dáme tentokrát vlevo. Dále už je cesta relativně jednoduchá. Jede po rovině nebo mírně do kopce. Po 2 km začne postupně prudce klesat. Na rozcestí v levotočivé zatáčce se vydáme opět vlevo (vpravo je cyklistům vjezd zakázán. Vede tudy cesta na Reinstock – nádherná trasa, nicméně lépe jetelná z druhé strany, tedy ze sedla Filzmoos z počátku této trasy). Následuje 10% sjezd po šotolině, pozor, po cca 500m je u domu vlevo přes cestu zelená závora a je špatně vidět! Odtud začíná asfalt, který vede až zpět do Gamingu, ke Straßenmeisterei – údržby silnic, kolem Volkschule a odbočky, kde jsme uhýbali směr Filzmoos, pod akvaduktem zpět ke kostelu do centra města.

GPS soubory ve formátech gpx a tcx jsou zde..